Ce trebuie sa stim despre filtrele unei masini, pe scurt

Ce trebuie sa stim despre filtrele unei masini, pe scurt

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2020-02-12 Vizualizari: 3828 Comentarii: 0

   

 

Daca ne gandim la imbunatatirea performantei masinii, filtrele acesteia probabil nu sunt prima schimbare care ne apare in minte. Cu toate acestea, in cazul in care filtrele se satureaza sau se infunda putem observa consecinte pornind de la aparitia unor martori de bord pana la pierderea puterii motorului sau chiar stricarea acestuia.

Tipurile de filtre

Fiecare masina are patru tipuri principale de filtre: de aer, de polen sau de cabina, de ulei si de combustibil. Scopul principal al acestora este de a prinde contaminanti precum praful sau uleiul inchegat.

 

Filtrul de aer

Pentru a putea functiona, un motor are nevoie de aer pentru a putea finaliza procesul de combustie. Filtrul de aer blocheaza insectele, praful si alte particule si asigura un raport corespunzator intre combustibil si aer.

Printr-un filtru de aer uzat va intra in motor mult mai putin aer si vor putea intra chiar si contaminanti, care pot afecta motorul. De asemenea, o combustie incompleta va rezulta si in eliminarea gazelor negre de esapament, care sunt daunatoare atat masinii cat si mediului inconjurator. Pe de alta parte, printr-un filtru de aer performant poate intra mai mult aer si implicit sa creasca performanta masinii si randamentul de combustibil consumat. Acest filtru ar trebui sa fie schimbat o data la 10-15.000 de km, intervalul depinzand de conditiile de condus.

 

Filtrul de polen

Acest filtru curata aerul care intra in interiorul masinii prin sistemul de aer conditionat. In general scopul acestuia este sa blocheze praful si polenul. In cazul unui filtru cu carbon activat, gazele toxice, sporii, bacteriile si anumite mirosuri neplacute sunt de asemenea oprite la nivelul filtrului. Filtrul de polen este foarte important si in conditii de umiditate sau temperaturi joase, deoarece permitand unei cantitati mai mari de aer sa intre in masina geamurile se vor dezaburi mai rapid. Cu cat acest filtru separa particulele daunatoare de aer mai bine, cu atat vom fi si noi mai sanatosi. Acest filtru este in general destul de ieftin si ar trebui sa fie schimbat cel putin la fel de des precum filtrul de ulei.

 

Filtrul de ulei

Mai ales in cazul unei masini mai vechi, prezenta particulelor metalice, a uleiului oxidat sau a prafului este incredibil de daunatoare pentru motor. Astfel, filtrul de ulei asigura blocarea contaminantilor inainte ca acestia sa ajunga in motor. In general, filtrul de ulei trebuie sa fie schimbat la fiecare 10.000 de km, cand se schimba si uleiul. Un filtru mai scump de ulei va pastra o parte din uleiul care circula prin el dupa ce masina este oprita pentru a evita pornirea masinii fara ulei in filtru, pornirea fara o lubrifiere potrivita fiind cauza principala a uzurii motorului.

 

Filtrul de combustibil

Ca in cazul filtrului de aer, filtrul de combustibil asigura o aprovizionare constanta cu combustibil a motorului, iar in cazul in care acesta este saturat sau murdar, procesul de combustie va fi in cel mai bun caz mult mai greoi. Pentru a putea functiona, pompa de injectie va fi folosita mai intens decat in mod obisnuit, rezultand in uzarea timpurie a acesteia. In general, acest filtru ar trebui schimbat o data la 2 ani sau la 50.000 de km, insa se poate verifica integritatea acestuia si la service, analizand presiunea cu care circula combustibilul.