DPF: Ce este, cum functioneaza, cand trebuie schimbat

DPF: Ce este, cum functioneaza, cand trebuie schimbat

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2023-08-16 Vizualizari: 935 Comentarii: 0

-

Ce este un DPF?

Filtrul de particule diesel este un dispozitiv proiectat pentru a captura si a reduce emisiile de particule solide fine, cunoscute si sub denumirea de particule diesel, din gazele de esapament ale vehiculelor cu motoare diesel. Acesta utilizeaza o combinatie de procese fizice si chimice pentru a captura particulele nocive si pentru a le indeparta din gazele de esapament.

Cum functioneaza un DPF?

Acesta este amplasat in sistemul de esapament al vehiculului, imediat dupa colectorul de evacuare. Contine o serie de celule sau canale cu perete subtire care permit trecerea gazelor de esapament, dar retin particulele solide. Particulele sunt capturate pe suprafata celulelor sau in porii materialului filtrant.

Pe masura ce particulele sunt retinute, presiunea in sistem creste treptat. Pentru a preveni blocarea completa a DPF-ului, este necesara o regenerare a acestuia. Regenerarea poate fi pasiva sau activa. Regenerarea pasiva apare in mod natural atunci cand temperatura gazelor de esapament este suficient de ridicata pentru a arde particulele in exces. Regenerarea activa implica cresterea temperaturii gazelor de esapament prin utilizarea unor metode precum injectia de combustibil suplimentar sau utilizarea unui catalizator.

Cand trebuie schimbat un DPF?

Desi durata de viata a unui filtru de particule diesel poate varia in functie de utilizare si de calitatea acestuia, in general, un DPF trebuie sa fie inlocuit odata la cativa ani sau dupa ce a atins o anumita distanta parcursa, de obicei intre 200.000 si 250.000 de kilometri.

Cum putem prelungi durata de viata a unui DPF?

1. Conducere adecvata: Conducerea cu o viteza constanta pe distante mai lungi poate ajuta la mentinerea temperaturii optime pentru regenerare pasiva a DPF-ului. Evitati conducerea in regimul de pornire/oprire frecventa si in traficul aglomerat, deoarece acestea pot afecta procesul de regenerare.

2. Combustibil de calitate: Utilizarea unui combustibil de calitate si a unor aditivi recomandati de producator poate preveni acumularea de reziduuri in DPF. Reziduurile si impuritatile din combustibil pot afecta performanta si pot accelera procesul de infundare a filtrului.

3. in cazul in care majoritatea calatoriilor implica distante scurte si trafic urban, poate fi util sa initiati manual regenerari active periodice. Aceasta poate fi realizata prin selectarea unei rute mai lungi si mai rapide, care sa permita temperaturii din sistemul de esapament sa creasca suficient pentru a arde particulele acumulate in DPF.

Iti propunem sa urmaresti si varianta video aici: