Semne ca ceva este in neregula cu bateria masinii

Semne ca ceva este in neregula cu bateria masinii

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2020-01-13 Vizualizari: 7713 Comentarii: 0

    

In primul rand, ce inseamna o baterie auto(acumulator)? Bateriile cu plumb si acid sunt cele mai comune deoarece sunt ieftine si fiabile, majoritatea avand o durata de viata intre 3 si 5 ani. Bateria este formata dintr-o carcasa de plastic in interiorul careia se gasesc placi de plumb scufundate intr-un amestec de acid sulfuric si apa. Incarcata la maxim, o baterie produce in general in jur de 12 volti, insa o baterie cu 12 volti nu ar putea in mod normal sa porneasca singura o masina. Bateria nu produce energia necesara, ci doar o primeste si o ,,depoziteaza". In urma nenumaratelor reactii placutele de plumb ajung sa fie acoperite de sulfat de plumb, reducand capacitatea bateriei de a pastra nivelul adecvat de energie. De asemenea, in cazul in care o baterie nu este reincarcata pentru o durata mai mare de timp, aceasta se poate descarca fara a mai putea fi incarcata complet vreodata.

 

Tipuri de acumulatori auto

Exista 4 tipuri de baterii folosite in general:

- cu intretinere

- fara intretinere

- etanse cu gel

- folosite in cazul sistemului Start/Stop

Diferenta dintre o baterie cu intretinere si una fara intretinere este ca in cazul unei baterii cu intretinere lichidul din interiorul acesteia este evaporat in timp si trebuie recompletat periodic. Cele mai performante baterii sunt cele etanse cu gel de electroliza, proiectate pentru a rezista mai bine in timp. In general acestea sunt folosite pentru autoturismele cu accesorii care consuma mult curent. Un alt avantaj important al acumulatorilor cu gel este absenta lichidului electrolitic, acesta fiind sub forma de gel si astfel sansele ca acesta sa se verse, mai ales in timpul unui accident, scad considerabil. Cele mai noi baterii sunt cele folosite pentru masinile cu sistem Start/Stop si se incarca foarte repede, inmagazinand mai bine curentul.

 

Cei patru factori principali care afecteaza viata acumulatorilor sunt: descarcarea acestora, vibratiile, caldura si drumurile scurte

-Descarcarea bateriilor este foarte periculoasa, deoarece pe langa faptul ca se poate intampla peste noapte(daca uitam farurile aprinse), chiar daca este reincarcata bateria, aceasta nu va mai reveni la performanta initiala.

-Vibratiile pot largi conexiunile interne, stricand ordinea placilor. O baterie fixata corect va inlatura riscul aparitiei vibratiilor excesive.

-Caldura accelereaza coroziunea si evaporarea electrolitilor, factori care pot avaria iremediabil bateria.

-Drumurile scurte sunt de asemenea foarte periculoase, bateria neavand timp sa se incarce pe o distanta scurta.

 

De ce mor bateriile mai des iarna?

Valorile extreme de temperatura pot influenta in mod negativ rata de descarcare a bateriei. Prin urmare, caldura verii poate evapora solutia de electroliti, scazand eficienta bateriei, dupa care aceasta eficienta este din nou scazuta din cauza frigului, care incetineste reactiile chimice. Al treilea aspect negativ al trecerii de la vara la iarna este cerinta mai mare de putere, care combinata cu eficienta scazuta a bateriei micsoreaza durata de viata a acesteia.

 

Cum sa ne dam seama ca este timpul sa schimbam bateria

,,Daca as fi stiut mai devreme..”. Cu totii am fost in aceasta situatie, insa daca suntem atenti, putem observa problemele care pot aparea inainte ca acestea sa devina ireversibile.

 

Mirosul

Mirosul de oua stricate, cauzat de sulf, poate indica o scurgere a lichidului din interiorul bateriei. Zona de conectare a cablurilor trebuie curatata atent in cazul in care sunt prezente depuneri, deoarece acestea ingreuneaza sau chiar blocheaza trecerea curentului.

 

Timpul

O baterie mai veche de 3 ani este considerata deja batrana. Desi durata medie de viata a unei baterii se afla deobicei intre 3 si 5 ani, aceasta poate sa creasca sau sa scada in functie de tipul de condus, vreme si frecventa drumurilor mai mici de 30 de minute. Dupa 3 ani este indicat ca starea bateriei sa fie verificata de doua ori pe an.

 

Masina nu porneste sau pare ca este slabita

Majoritatea oamenilor se gandesc imediat la cablurile de curent in cazul in care masina nu porneste, insa cauza ar putea sa fie si lipsa combustibilului sau a aerului. Cel mai usor pas este sa claxonam si sa vedem daca se aude clar si puternic, in cazul in care nu se aude sau se aude mult mai incet ca deobicei, acumulatorul este cel mai probabil vinovatul. In cazul in care in timp ce conducem avem impresia ca masina este slabita este foarte important sa oprim radioul, aerul conditionat si orice alt accesoriu care consuma curent pentru a ne asigura ca va rezista bateria pana ajungem intr-un loc sigur.

 

Este greu sa pornim masina iarna

Mereu cand vremea se raceste, bateria trebuie sa functioneze mai intens pentru a putea porni masina. Frigul reduce conductivitatea, ceea ce inseamna ca mai putina putere va circula prin cabluri.

 

O baterie umflata

Daca sunt prezente umflaturi pe suprafata carcasei bateriei, cel mai probabil aceasta a fost supraincarcata sau temperaturile au ajuns la valori mai ridicate decat cele specificate. In acest caz masina nu trebuie sa fie condusa in nicio circumstanta deoarece bateria poate exploda oricand.

 

In cazul in care este necesara schimbarea acumulatorilor, puteti gasi aici gama noastra de acumulatori auto la preturi avantajoase.