Sfaturi auto pentru sezonul ploios

Sfaturi auto pentru sezonul ploios

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2019-11-04 Vizualizari: 1399 Comentarii: 0

   

 

Odata cu sezonul rece si ploios nu doar garderoba trebuie verificata si pregatita, dar si masinile noastre. Apa murdara, temperaturile scazute si conditiile de drum precare sunt factori care influenteaza in mod negativ abilitatile autoturismelor. Din acest motiv trebuie sa avem anumite aspecte in minte pentru a ne usura deplasarea pana la venirea primaverii.

 

Cel mai bun randament al combustibilului

Niciodata nu dorim sa facem mai multe drumuri pana la benzinarie, insa cand afara este frig si ploile pandesc mereu de dupa colt, o oprire pentru combustibil este mult mai neplacuta.

Unul dintre cele mai importante moduri de a economisi combustibil este de a accelera incet si de a nu frana brusc. Pe langa faptul ca va fi consumat mai mult combustibil pentru accelerarea efectiva, fortele de frecare vor fi mai mari la o viteza mai mare ceea ce va rezulta intr-un consum si mai mare, mai ales in cazul in care pe masina sunt montate accesorii suplimentare care fac masina sa fie mai putin aerodinamica.

Presiunea anvelopelor trebuie sa fie mereu optima, chiar daca ele par umflate. Cea mai mica scadere in presiunea optima va influenta negativ nivelul de combustibil consumat, deoarece va fi necesar mai mult efort pentru aceeasi distanta parcursa.

Sa inchidem si sa repornim motorul este mereu mai bine decat sa il lasam pornit cand nu ne deplasam pentru cateva minute, mai ales cand afara este frig. De asemenea este indicat sa lasam motorul sa se incalzeasca singur cand pornim pentru prima data masina si sa folosim acest timp pentru a verifica scaunul si oglinzile.

Metodele cele mai usoare si cu efect imediat de a imbunatati nivelul de combustibil consumat sunt verificarea filtrului de aer si folosirea corespunzatoare a aerului conditionat. Astfel, pana in 80 km/h cel mai bine este sa aerisim masina coborand geamurile, iar dupa 80 km/h este mai bine sa folosim aerul conditionat, deoarece geamurile deschise vor creste rezistenta intampinata si vor ingreuna deplasarea masinii.

 

Masuri de siguranta necesare deplasarii in conditii de ploaie si de frig

In primul rand striatiile anvelopelor trebuie sa fie verificate. Desi este mereu recomandata aceasta verificare, in sezonul ploios importanta striatiilor se afla la cel mai ridicat nivel. In cazul in care acestea sunt tocite, apa nu va mai fi inlaturata corespunzator si masina se va deplasa pe un strat subtire si constant de apa. Starea stergatoarelor si a farurilor trebuie sa fie de asemenea analizata la inceputul sezonului ploios pentru a nu avea o problema de vizibilitate neasteptata.

Intr-o situatie de urgenta, franarea brusca poate avea un efect devastator. Desi primul instinct este sa apasam cu putere frana, trebuie sa ne gandim ca din cauza inertiei masina va patina, iar controlul acesteia va fi foarte dificil. De asemenea volanul nu trebuie sa fie intors cu putere deoarece masina se va roti rezultand in imposibilitatea de a o manevra. Din cauza absentei unei metode eficiente de a controla masina intr-o situatie de urgenta viteza trebuie sa fie considerabil redusa atunci cand ploua sau a plouat recent (uleiul scurs pe asfalt impreuna cu cauciucul ars se combina cu apa si formeaza o suprafata alunecoasa).

Cele mai bune metode de a incetini masina atunci cand ploua sunt ridicarea piciorului de pe acceleratie si de a folosi frana de motor. Astfel este evitat riscul de a patina, dar si riscul care apare atunci cand estimam gresit distanta de franare.

Niciodata nu trebuie sa trecem prin apa atunci cand nu putem vedea asflatul sub ea. Avand in vedere numarul gropilor existente in Romania nu putem risca ca unele dintre acestea sa fie mai adanci decat ne asteptam. De asemenea in cazul unei inundatii masina poate fi chiar luata de apa daca subestimam adancimea acesteia. Cel mai bine este sa evitam traversarea, dar daca acest lucru nu se poate sa incercam sa estimam adancimea folosind garduri sau alte elemente care ar putea furniza vreun indiciu.

Cruise control, desi folositor in general, poate avea efecte negative in timpul pierderii controlului masinii crescand viteza acesteia. Asadar, este de evitat folosirea acestei optiuni pe timp de ploaie.

O alta problema care apare in momentul acumularii de apa pe carosabil este acvaplanarea. Acest fenomen apare in momentul in care anvelopele nu mai intra in contact cu carosabilul sau suprafata de contact este foarte mica. Astfel, franele nu vor mai avea impactul asteptat iar pastrarea directiei de mers va fi mai dificila. In cazul in care masina acvaplaneaza este foarte important sa nu se franeze brusc si piciorul sa fie ridicat usor de pe acceleratie, volanul fiind tinut drept.

In cazul in care ati trecut prin apa putin mai adanca este bine sa verificati franele si sa mergeti incet pentru o perioada franand incet pentru a usca pe cat posibil discul de frana si placutele.

O atentie crescuta trebuie sa fie acordata pietonilor, deoarece multi dintre acestia vor presupune ca masina poate fi oprita mai eficient decat este cazul in realitate. Aceasta atentie trebuie acordata si masinilor din jurul nostru deoarece chiar si unii soferi ignora consecintele conditiilor nefavorabile. Cea mai buna masura de precautie este asigurarea unei distante mai mari intre masina dumneavoastra si cele din jur.