De ce exista trei stopuri pentru frana?

De ce exista trei stopuri pentru frana?

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2022-10-10 Vizualizari: 620 Comentarii: 0

-

Probabil ati observat deja faptul ca fiecare autoturism are trei stopuri pentru frana. Doua sunt pozitionate normal, pe lateralele masinii in colturi, in timp ce al treilea se afla pe haion. Dar care este rolul acestui stop pana la urma?

Pana in anii 1980, autovehiculele erau obligate prin lege sa aiba doar doua lumini de frana. Originea celei de-a treia lumini de frana dateaza de la mijlocul anilor '70, cand psihologul ruso-american John Voevodsky a efectuat un studiu pentru a testa daca o a treia lumina de frana ar semnaliza mai bine conducatorilor auto sa incetineasca. Pentru a-si testa ipoteza, a instalat o lumina suplimentara pe 343 de taxiuri din San Francisco. Pentru comparatie, el a avut un grup de control format din 106 taxiuri, care au continuat sa functioneze cu cele doua lumini de frana standard. Studiul a aratat ca taxiurile echipate cu o lumina de frana suplimentara au avut cu 60% mai putine sanse de a fi implicate intr-un accident din spate decat taxiurile din grupul de control. Ca urmare, cea de-a treia lumina de frana, a devenit un echipament de siguranta obligatoriu din punct de vedere legal pe vehiculele noi in 1986 si pe camioanele usoare in 1994. In prezent, toate autoturismele vin echipate din fabrica cu 3 lumini pentru semnalizarea franarii, insa daca una dintre acestea se defecteaza, politistii nu te pot amenda, fiind necesar ca macar 2/3 stopuri sa fie functionale.

In continuare vom prezenta care sunt principalele motive pentru care masinile au o a treia lumina de frana.

1. Salvarea de vieti

Potrivit celui mai recent raport al Administratiei Nationale pentru Siguranta Traficului pe Autostrazi din Statele Unite ale Americii, peste 3.000 de persoane si-au pierdut viata din cauza distragerii atentiei la volan in 2020. Dupa cum am mentionat, luminile de frana sunt o caracteristica esentiala de siguranta auto. Functia lor principala este de a semnala altor soferi care va urmaresc, ca incetiniti. Pozitionata mai sus decat cele doua lampi de frana principale, creste vizibilitatea pentru ceilalti soferi.

2. Economisirea de bani

Reglementarea legala de a avea o a treia lumina de frana pe toate masinile este una dintre acele legi cu un raport cost-beneficiu remarcabil, chiar daca la prima vedere acest lucru pare ciudat, deoarece necesita o componenta suplimentara. Aceasta reduce semnificativ impactul uman si economic al accidentelor auto. Practic, costurile nu sunt reduse in mod direct, dar pe termen lung, la nivel global, toti cetatenii au de castigat, datorita reducerii ingrijirilor medicale ale celor implicati in accidente rutiere.

Iti propunem sa urmaresti si varianta video aici: