Cum functioneaza aerul conditionat ?

Cum functioneaza aerul conditionat ?

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2022-05-06 Vizualizari: 1031 Comentarii: 0

-

In ton cu temperaturile exterioare ne-am gandit ca ar fi bine sa discutam despre cum functioneaza Aerul Conditionat din masina si care sunt componentele acestuia. In ziua de azi este destul de greu sa ne imaginam un vehicul modern care sa nu aiba aceasta optiune. Cum am putea calatori cu masina in zilele calde de vara fara sa avem posibilitatea de a controla temperatura? 

Trebuie sa intelegem ca aerul conditionat al masinii functioneaza aproape la fel precum sistemul de aer conditionat de acasa. Pentru a intelege intreg procesul ar fi bine sa vedem care sunt componentele acestui sistem.

Compresorul este considerat inima intregului sistem. Are rolul de a „compresa” agentul frigorific astfel incat acesta se va transforma dintr-o stare gazoasa intr-o stare lichida. Compresorul se conecteaza la arborele cotit prin intermediul centurii de antrenare. De fiecare data cand aerul conditionat este pornit, compresorul pompeaza agentul frigorific gazos sau vaporizat la condensator

Condensatorul transforma vaporii de apa sau umezeala din aerul cald in stare lichida. Este usor de recunoscut in masinile cu sistem de aer conditionat modern pentru ca verificarea acestuia este la indemana, find pozitionat in fata radiatorului. Aerul care circula prin condensor este racit prin agentul frigorific de inalta presiune.

Evaporatorul este singurul care se afla in habitaclu. Restul componentelor se afla in compartimentul motorului. Aerul rece din dezumidificator circula prin centrul evaporatorului. Pe masura ce aerul din cabina circula prin conducte, acesta este impins prin centrul evaporatorului si caldura este eliberata. Astfel, aerul eliberat in habitaclu va fi uscat si rece.

Dezumidificatorul pregateste agentul frigorific pentru intrarea in evaporator.Serveste drept rezervor pentru agentul frigorific in timp ce inlatura orice urma de umezeala. In cazul in care umezeala nu este inlaturata corespunzator, se poate forma gheata care duce la blocaj si deteriorare mecanica.

Supapa de expansiune este granita dintre partea de inalta presiune a sistemului si partea scazuta a presiunii. Aceasta componenta permite expansiunea agentului frigorific de inalta presiune care vine din dezumidificator. Datorita expansiunii are loc o reducere a presiunii.

Acum ca stim ce rol are fiecare componenta, putem spune ca este evident modul de functionare al aerului conditionat pe care o sa-l abordam intr-un articol viitor!

Iti propunem sa urmaresti si varianta video aici: