Cum sa pregatesti masina primavara

Cum sa pregatesti masina primavara

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2017-03-06 Vizualizari: 6737 Comentarii: 0
 

Odata cu dezghetarea tarii si venirea primaverii, masinile au nevoie de pregatiri suplimentare pentru a va fi alaturi cat mai mult. Desi majoritatea punctelor nu sunt obligatorii, rezolvarea a cat mai multora vor asigura o viata prelungita si o eficienta mai mare masinii tale si totodata o experienta de condus mai placuta.

1. ANVELOPELE

Presiunea din anvelope este foarte importanta, indiferent de sezon, insa la schimbarea anotimpurilor trebuie neaparat verificata. Aerul se dilata la caldura asadar presiunea creste dupa trecerea iernii. Daca ignoram acest lucru, s-ar putea sa apara probleme la viteze mari datorita frecarii, mai ales vara pe timp de canicula. O presiune mare poate rezulta in explozia anvelopei. Asadar, nu uita ca la final de iarna sa reglezi presiunea conform temperaturii actuale.

De asemenea, este indicat sa verifici unghiul de fuga sa te asiguri ca rotile sunt aliniate si centrate. Aceste lucruri se deranjeaza cel mai mult din cauza gropilor si schimbarii cauciucurilor si sunt importante atat pentru performanta masinii, cat si pentru portofelul soferului (anvelopele se uzeaza mai repede si inegal). Exista scule speciale la service-uri pentru asemenea operatii.

Daca tot montam la loc anvelopele de vara, ar trebui sa ne folosim de prilej ca sa aruncam o privire asupra placutelor de frana pentru a vedea daca trebuie schimbate in curand. In general, un set nou de placute frana de calitate poate tine pana la 60.000 km, depinde de stilul de condus al soferului, insa in timpul iernii se pot uza excesiv.

2. ULEIUL DE MOTOR

Iarna este anotimpul care solicita cel mai mult uleiul de motor din cauza diferentelor de temperatura si stilului de condus. De asemenea, multe garnituri de motor cedeaza din cauza diferentelor mari de temperatura la care sunt supuse (foarte frig cand e oprit motorul, apoi extrem de cald dupa ce se incalzeste). Cand garniturile se uzeaza se pierde ulei. Cele mai des intalnite scurgeri sunt de ulei la nivelul capacului de chiulasa si intre cutie si motor la simeringul arborelui cotit.

Masinile moderne nu au nevoie asa de des de schimbarea uleiului, insa tot trebuie facut la un moment dat. Schimbul anotimpurilor este intotdeauna un motiv bun sa te asiguri ca uleiul de motor este in regula. Daca nivelul este scazut, trebuie completat. Daca ti se pare ca il completezi des, ar putea fi o problema mai semnificativa la motor. De aceea, la venirea primaverii, este recomandat sa verificam nivelul de ulei si sa completam daca e cazul sau, sa programam reviziile in perioada asta pentru a face schimbul complet.
Gaseste aici ulei de motor

Alte lichide care trebuie verificate sunt: lichidul de frana, lichidul de servodirectie si lichidul de la cutia de viteze manuala sau automata.

3. LICHIDUL PARBRIZ

In timpul iernii, folosim cel mai mult lichid de parbriz. Nu dureaza mult sa verificam nivelul si sa completam cu lichid de vara. Lichidul de iarna are, de cele mai multe ori, alcool, care uzeaza garniturile de la motorasul electric din rezervor, iar cel de vara are proprietati antistatice, antiaburire si anticoroziune ceea ce inseamna ca trebuie sa-l completam cat mai repede.
Gaseste aici lichid de parbriz

4. ACUMULATORUL

Temperaturile negative suprasolicita si bateria masinii, mai ales daca aceasta este veche. Fiecare iarna scade mai repede viata acumulatorului. Odata cu venirea primaverii, este indicat sa verifici bornele sa nu fie oxidate sau sa testezi acumulatorul la service cu un aparat specializat.
Gaseste aici acumulatori auto

5. ANTIGELUL

Nici antigelul nu trebuie neglijat dupa terminarea sezonului rece. Masinile mai vechi in special, nu au un senzor de nivel pentru antigel, iar daca nu este verificat periodic, poate sa fie prea putin pentru a face racirea cum trebuie. Diferentele de temperatura din timpul iernii de la pornirea motorului la incalzirea acestuia rezulta si in pierderea din proprietatile antigelului, mai ales daca este vechi. Asta poate duce la fierberea antigelului pe timp de canicula ceea ce rezulta in stricarea motorului. Asadar, este indicat sa testam nivelul si calitatea antigelului anual. Deasemenea, verifica daca sunt scurgeri de antigel pe la pompa de apa sau la imbinari. Acestea pot aparea in urma uzurii garniturilor.
Gaseste aici antigel

6. STERGATOARELE

Stergatoarele sunt si ele suprasolicitate iarna din cauza ghetii, lapovitei, ninsorii si folosirii zilnice. Deasemenea, umezeala mizerabila de pe sosea din timpul iernii (un amestec de sare, noroi si praf) care uzeaza stergatoarele si parbrizul. Asadar, este bine sa le verificam. Inlocuirea stergatoarelor in fiecare primavara este o investitie relativ mica in asigurarea unei vederi perfecte prin parbriz.
Gaseste aici stergatoare auto universale

7. CURATENIE EXTERIOR

Curatenia de primavara este valabila si pentru masini. Spalati bine masina, inclusiv pe dedesubt, pe la pasajele aripilor si pe sub barele de protectie. Dedesubtul masinii este in special vulnerabil deoarece acesta este in contact cel mai mult cu zapada, solutiile de dezapezire si sarea. Dupa curatarea masinii, este indicat sa o verificati si pentru zgarieturi, julituri si umflaturi. Cel mai des se intalnesc in zona pragurilor, aripilor si la imbinarea capotei cu bara de protectie. Toate aceste lucruri invita rugina pe caroserie daca le lasati in pace.
Gaseste aici spray de intretinere auto

8. CURATENIE INTERIOR

Interiorul masinii este deasemenea folosit excesiv in timpul iernii. Trebuie aspirat peste tot posibil, inclusiv sub scaunele din fata unde se aduna cel mai des mizerie. Nu uita de elementele de plastic de la portiere, de sub bord si de la stalpi care trebuie sterse. Acestea sunt locurile cele mai vulnerabile uzarii. Daca doresti, poti oferi un adevarat rasfat masinii tale printr-un detailing profesionist. Detailing inseamna aspirare, curatare cu sampon special, tratarea suprafetelor din piele si plastic si indepartarea mizeriei si noroiului din toate locurile, inclusiv cele la care este greu sa ajungi. Acest lucru este indicat in special masinilor mai noi.

Foloseste-te de prilejul curatarii masinii pentru a face ordine si in torpedou. Aici se aduna cel mai des lucruri complet nefolositoare care ocupa spatiu nejustificat. Asigura-te ca ai toate actele necesare in masina sau la tine in momentul condusului (permis conducere, talon, asigurare).

9. COVORASELE

Iarna este dura si cu covorasele masinii tale, in special cele standard din mocheta. Primavara ofera ocazia sa evaluam conditia covoraselor si sa decidem daca le inlocuim sau nu. Exista si variante mai scumpe, dar mai practice din material sintetic sau cauciuc. Acestea sunt mai usor de curatat si impiedica mizeria, noroiul si apa sa atinga podeaua masinii. aripilor si la imbinarea capotei cu bara de protectie. Toate aceste lucruri invita rugina pe caroserie daca le lasati in pace.
Gaseste aici covorase auto

10. PIESELE MECANICE

Dupa inlocuirea anvelopelor de iarna, verificam jocurile directiei si suspensiei. Aceste sisteme se pot deteriora in timpul iernii din cauza frigului si a gropilor. Daca este nevoie, se inlocuiesc bucsele, bieletele si capetele de bara. Este indicat sa verifici si traseul de admisie (carcasa filtrului de aer, tevile intercooler-ului sau EGR, s.a.m.d.). Inlocuirea filtrului de aer poate avea un impact considerabil in reducerea consumului de combustibil si nu este foarte costisitor.

La masinile diesel trebuie verificate si kitul de ambreiaj care este mai solicitat din cauza cuplului superior. Doua semne ca exista probleme cu ambreiajul sunt aparitia unor zgomote diferite la apasarea pedalei de ambreiaj si o crestere a turatiei fara a creste si viteza masinii.

11. ELECTRICA

Pe langa acumulator, este indicat sa verificam si restul sistemului electric al masinii la inceputul primaverii. In timpul iernii, din cauza frigului şi a umezelii, contactele se pot oxida. La motoarele pe benzina, verifica incarcarea alternatorului, fisele bujiilor si partea de management al motorului: senzori, debitmetru, clapeta de acceleratie. Diagnosticarea unor probleme ajuta la economisirea de carburant si reduc riscul de a ramane in drum cu masina.

Bujiile defecte pot reduce drastic eficienta combustibilului. Verifica bujiile sistematic inainte de fiecare iarna si inainte de vara si inlocuieste-le daca e nevoie. Acestea nu sunt foarte costisitoare si ajuta la un consum mai bun.

Inainte de venirea sezonului canicular, este recomandat sa verifici daca instalatia de aer conditionat functioneaza cum trebuie si sa adaugi freon, daca este cazul. Un test inseamna pornirea la diferite trepte si evaluarea puterii de suflare.


Daca ai grija de toate aceste puncte, o sa te poti bucura mai mult de masina ta aducandu-i o performanta mai ridicata, o practicalitate mai mare si o estetica mai buna. Iti dorim numai drumuri bune!