Ce este ESP? De unde vine sistemul acesta si la ce foloseste.

Ce este ESP? De unde vine sistemul acesta si la ce foloseste.

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2021-12-15 Vizualizari: 28874 Comentarii: 0


ESP (Electronic Stability Program) a debutat ca un proiect comun intre Mercedes Benz si Bosch. Cele 2 companii au fost primele care l-au folosit in dotarea standard. Pe modelul E600 coupe in anul 1995. Tot atunci, BMW a lansat sistemul DSC 3 pe seria 7 E38. Inca de la inceput, sistemul a avut mai multe denumiri, dupa cum se intampla si in prezent. I se spune DSC, VDC, ESC, VSC, ASC, VSA, DSTC si asa mai departe. Sistemul de control al stabilitatii functioneaza la fel. Masinile care solicita "omologarea tip" in Europa trebuie sa-l aiba in dotarea standard inca de la 1 noiembrie 2011. Chiar daca tu esti un sofer bun, gandeste-te ca poate sa dea peste tine unul mai putin talentat iar ESP-ul l-ar putea ajuta sa te evite si sa va vedeti amandoi de drum.

Din ce este compus ESP-ul?

Sistemul implica un computer dedicat si mai multi senzori. Avem senzori de viteza ai rotilor, comuni cu ABS-ul, o centrala dedicata legata la sistemul de franare, un senzor de acceleratie laterala, un senzor care masoara cat de mult este bracat volanul si o conexiune la computerul masinii. Prin ultimul pas, sistemul stie cu ce viteza mergi, cat de tare apesi acceleratia si daca ai apasat sau nu frana. Ceilalti senzori sunt acolo ca sa-si dea seama daca masina merge in directia in care ai bracat volanul si daca derapezi sau nu in timp ce faci asta.

ESP aprins in bord?

Martorul de ESP se aprinde in bord cand sistemul isi intra in rol dar ramane asa doar in caz ca-l decuplezi sau daca este defect. Desigur, in caz de defectiune la ESP s-ar putea sa se mai aprinda cativa martori in bord: ABS, controlul tractiunii precum si cel care te avertizeaza ca este trasa frana de parcare. In mod normal, nu ai de ce sa decuplezi ESP atunci cand conduci. Poti face asta insa, daca esti blocat in zapada sau in noroi si vrei sa fortezi iesirea din situatia respectiva. Sigur, s-ar putea sa fie suficient sa opresti controlul tractiunii, o dotare pe care o au toate masinile care vin cu ESP din fabrica. Altfel, lasa-l pornit, te poate scoate din impas!

Cum functioneaza ESP-ul ?

 Acesta intervine si franeaza rotile asimetric pentru a ajuta soferul sa tina masina in directia in care este indreptat volanul. Sigur, acest sistem nu poate sa faca magie, respectiv nu poate sa treaca cu totul peste o situatie periculoasa in care ai pus masina, dar poate sa o amelioreze. Altfel spus, daca ai fortat limitele aderentei anvelopelor tale si ai intrat prea tare intr-un viraj, vei subvira, iar ESP-ul s-ar putea sa nu fie capabil sa te tina pe banda si sa previna un accident, dar va tine masina sub control in limitele fizicii.

La fel ca la ABS, daca nu se aprinde becul in timp ce conduci, inseamna ca ai manevrat comenzile masinii cu bun simt. Oarecum, pentru ca poti sa fii un sofer prost si fara sa fortezi sistemele de siguranta active ale vehiculului. Dar, cei doi martori sunt singurele moduri prin care orice masina moderna iti va spune ca i-ai fortat limitele si a trebuit sa intervina ca sa te ajute. In functie de cat de rau ai gresit, masina reuseste sa te scape, sau faci accident cu urmari mai putin grave.

Ce spun statisticile?

Potrivit americanilor de la NHTSA, un departament din ministerul transporturilor, sistemul de control al stabilitatii scade riscul de accident cu 35%. Alta institutie americana afirma ca riscul de rasturnare scade cu peste 70% la vehiculele cu ESP, iar riscul de accident fatal este redus cu cel putin 43% pentru impactul intre doua sau mai multe vehicule. Pana acum Bosch a fabricat peste 100 de milioane de sisteme ESP, interpretata informatia ne spune ca a prevenit defapt 200.000 de accidente in Europa si a salvat peste 6000 de oameni.

Surse: ncbi.nlm.nih.gov, total-car-control.co.uk