Ulei Motor - Specificatii si Clasificari

Ulei Motor - Specificatii si Clasificari

Scris de: Autokarma Publicat in: Sfaturi Auto Data publicarii: 2016-09-22 Vizualizari: 28236 Comentarii: 0


Componenta uleiului de motor

Un ulei de motor este compus din doua ingrediente: uleiul de baza si aditivi. Uleiul de baza ajuta motorul sa realizeze lubrifierea diferitelor parti ale sale si le protejeaza impotriva uzurii si deteriorarilor cauzate de frictiune. Aditivii incetininesc deteriorarea uleiului in conditii de temperatura ridicata.

Clasificarea uleiului de motor

Uleiul de motor mineral este fabricat integral din ulei mineral, are vascozitate redusa si se evapora la temperaturi ridicate.

Uleiul de motor semisintetic este fabricat prin adaugarea unei parti sintetice, fiind un amestec de uleiuri minerale cu uleiuri de sinteza.

Uleiul de motor sintetic este in intregime fabricat din baze sintetice.

Nivelul tehnic de performanta

Nivelul tehnic de performanta al uleiului de motor este impus prin norme specifice de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Indicii pentru stabilirea standardelelor in industria uleiurilor auto sunt:

- SAE = Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor Constructori de Masini)

- API = American Petroleum Institute (Institutul American al Petrolului)

- ACEA = European Automobile Manufacturers Association (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile)

- ILSAC = International Lubricant Standardization and Approval Committee (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor)

- JASO - Japanese Automotive Standards Organization (Organizatia Japoneza de Standarde a Automobilelor)

- Omologarile producatorilor de masini = Mercedes Benz, VW (Volkswagen, Audi, Seat), PSA (Peugeot, Citroen), Volvo, Mack, MAN si altii.

SAE - clasificare a vascozitatii in functie de temperatura mediului

Din indicele SAE al uleiului de motor, prima cifra se refera la vascozitate, iar cea de a doua se refera la plaja de temperatura. Un ulei de motor obisnuit, 10W sau 15W, la temperatura normala are o anumita vascozitate, care scade odata cu cresterea temperaturii. Cu cat prima cifra este mai apropiata de valoarea zero, cu atat diferenta de vascozitate, odata cu cresterea temperaturii, este mai mica. Uleiul de motor care are 0W are o vascozitate aproximativ constanta pe toata plaja de temperaturi. Cea de a doua cifra reprezinta chiar plaja de temperatura si cu cat aceasta este mai mica, cu atat plaja de lucru este mai mica. Cu cat este mai mica prima cifra, cu atat este mai mica vascozitatea uleiului de motor la temperatura scazuta si pornirea la rece a motorului este mai usoara. Cu cat este mai mare cea de a doua cifra, cu atat este mai mare vascozitatea uleiului de motor la temperatura ridicata si mai sigura ungerea motorului pe timp de canicula.


Ulei Motor - Clasificare SAE
A = ulei obisnuit » B = ulei multigrad » C = ulei cu capacitate de ungere imbunatatita

Vascozitatea uleiului trebuie aleasa in functie de tipul si gradul de uzura al motorului si de temperatura mediului ambient. Utilizarea uleiurilor multigrad si sintetice face posibila folosirea aceluiasi tip de ulei, indiferent de anotimp.

Specificatii API - (SA - SL) - motoare benzina

- SA - pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de performanta, folosita numai atunci cand este ceruta in mod special de fabricant.

- SB - pentru motoare foarte vechi, folosita numai atunci cand este ceruta in mod special de fabricant.

- SC - pentru motoare fabricate pana in anul 1967.

- SD - pentru motoare fabricate pana in anul 1971.

- SE - pentru motoare fabricate pana in anul 1979.

- SF - pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pana in anul 1989. In comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a partilor active ale motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la uzura mai ridicata.

- SG - pentru motoare fabricate dupa 1980, pana in anul 1993, inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare mai ridicata in comparatie cu SF.

- SH - pentru motoare fabricate pana in anul 1996, inclusiv. Valabil incepand cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care in comparatie cu SG asigura in mod mai sever proprietatile uleiului.

- SJ - pentru toate motoarele folosite in prezent. A fost introdusa in clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decat SH in ceea ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi inalte, compatibilitatea cu catalizatorul, spumare redusa.

- SL - cea mai inalta clasa de performanta pentru motoarele pe benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa incepand cu iulie 2001. Standard inca in vigoare.

- SM - cea mai inalta clasa de performanta pentru motoarele pe benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa incepand cu noiembrie 2004. Pentru toate motoarele performante produse in prezent, avand o protectie imbunatatita impotriva depozitelor si lucrului la temperaturi scazute.

Specificatii API - (CA - CH) - motoare diesel

- CA - CC - pentru motoare diesel pana in 1965.

- CD - valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate; contine aditivi DD mai eficienti.

- CE - lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate; aditivat moderat, asigura consum redus de ulei.

- CF - introdus in 1994; pentru motoare diesel cu sau fara injectie indirecta, incluzand si pe cele care folosesc combustibil cu sulf peste 0,5%; inlocuieste specificatia API CD.

- CF-2 - introdusa in 1994; pentru motoare cu sarcina mare, in doi timpi.

- CF-4 - introdusa in 1990; pentru motoare diesel in patru timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate; poate fi folosita in loc de API CD sau CE.

- CG-4 - introdusa in 1995; pentru motoare diesel in patru timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil sub 0,5% sulf; uleiurile CG-4 sunt recomandate la motoarele care indeplinesc standardele de emisii din 1994; poate fi folosit in loc de API CD, CE si CF-4.

- CH-4 - introdusa la 1 decembrie 1998; pentru motoare diesel in patru timpi, de mare viteza, care indeplinesc standardele de emisii din 1998; uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili sub 0,5% sulf; asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta a funinginii si performante mai ridicate; poate fi folosita in loc de API CD, CE, CF-4 si CG-4.

- CI-4 - introdusa in 2002; pentru motoare diesel in patru timpi, de mare viteza, care vor indeplini in 2004 standardele de emisie implementate in 2002. Standardul CI-4 este destinat motoarelor prevazute cu sistem de recirculare a gazelor arse si destinate motoarelor Diesel ce folosesc o motorina cu o concentratie de pana la 0.5% sulfuri; pot fi folosite in locul uleiurilor care indeplinesc standardele CD, CE, CF-4, CG-4, CH-4; unele uleiuri pot primi specificatia CI-4 Plus.

- CJ-4 - in Septembrie 2006, API a inceput certificarea uleiurilor si pentru standardul CJ-4; acesta se adreseaza motoarelor in 4 timpi Diesel, echipate sisteme de control al emisiei cu filtre de particule si alte sisteme moderne.

Specificatiile ACEA - standard de clasificare

- A1 - ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil.

- A2 - ulei multigrad de vascozitate normala pentru motoare pe benzina.

- A3 - ulei multigrad stabil la forfecare, de mica volatilitate; proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta.

- B1 - ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil.

- B2 - ulei pentru motoare diesel de sarcina mica.

- B3 - ulei pentru motoare diesel de sarcina mica; depaseste prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de funingine.

- B4 - avantajos, in primul rand, in motoarele diesel cu injectie directa.

- E1 - ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor supraalimentate.

- E2 - ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu supraalimentate.

- E3 - superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si protectie antiuzura impecabila. Satisface EURO 1 si EURO 2.

- E4 - norma mai severa decat E3, asigura cel mai lung interval de schimb.

- E5 - asigura curatire mai buna a pistonului, protectie ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare.